Vehicle to Home (V2H) en bidirectioneel laden

We kunnen sneller overstappen op een duurzame energievoorziening dan vaak wordt gedacht. Met Vehicle to Home (V2H) gebruik je de energie van je zonnepanelen direct in huis. Je elektrische auto fungeert als slimme thuisbatterij. Dankzij bidirectioneel laden wordt de auto onderdeel van je eigen energiesysteem.

Wat is Vehicle to Home (V2H)?

Vehicle to Home maakt het mogelijk om energie vanuit je elektrische auto terug te leveren aan je woning. Via een bidirectionele laadpaal laad je overdag op met goedkope of zelf opgewekte zonne-energie. ’s Avonds of op momenten van hoge vraag levert de auto deze energie terug aan je huishouden: van inductiekookplaat en warmtepomp tot verlichting en elektronica.

Dit vergroot je zelfconsumptie, vermindert netafname en maakt je minder afhankelijk van pieken op het elektriciteitsnet.

Urgenda-pilot Vehicle to Home (V2H)

Urgenda ontwikkelt met specialisten een interfacebox die fungeert als centrale hub voor alle elektrische stromen in en om het huis. Op deze box worden aangesloten:

• Uitgang van de omvormer
• Bidirectionele laadpaal
• Groepenkast
• Thuisaccu indien aanwezig

De interfacebox stuurt de energiestromen slim aan. Zonne-energie wordt opgeslagen wanneer er veel aanbod is en ingezet wanneer er weinig zon is. De box wordt momenteel getest. Na goedkeuring door DEKRA (voorheen KEMA-Keur) kan het product breed beschikbaar worden.

Vehicle to Home (V2H) versus Vehicle to Grid (V2G)

V2G is het grotere, wijkgerichte broertje van V2H. Beide systemen gebruiken bidirectioneel laden, maar de schaal is anders.

Vehicle to Grid (V2G)

  • Koppelt elektrische auto’s aan het lokale of regionale elektriciteitsnet
  • Voorbeeld: MyWheels-auto’s in Utrecht die overdag zonne-energie opslaan en ’s avonds terugleveren aan de wijk
  • Voorkomt netverzwaring: minder noodzaak voor grotere transformatorhuisjes of dikkere kabels

Vehicle to Home (V2H)

  • Speelt zich volledig af achter de voordeur
  • Meer eigen zonnestroom gebruiken, minder netafname
  • Optimale benutting van jouw energieopwekking
  • Geen afhankelijkheid van wijkinfrastructuur

Waarom Vehicle to Home?

Voorkomen netcongestie

Wanneer veel zonnepanelen in een buurt tegelijk terugleveren, kan het elektriciteitsnet overbelast raken. Netbeheerders beperken dan tijdelijk de invoeding van zonne-energie: de omvormer schakelt terug. Hierdoor verlies je opbrengst én duurzame energie.

Met V2H sla je overschotten zélf op en gebruik je deze wanneer jij het nodig hebt.

Klaar voor het afbouwen van de salderingsregeling

Vanaf 2027 vervalt de salderingsregeling. Het wordt financieel aantrekkelijk om zoveel mogelijk eigen zonnestroom zelf te gebruiken.
Bidirectioneel laden versterkt dat effect.

Meer onafhankelijkheid en lagere kosten

  • Minder stroom inkopen
  • Minder teruglevering tegen lage tarieven
  • Meer controle over eigen verbruik

Veelgestelde vragen over V2H, V2G en bidirectioneel laden

  • De besparing hangt af van je verbruik, opwek en laadgedrag. Huishoudens met een elektrische auto en zonnepanelen kunnen een aanzienlijk deel van hun stroomkosten reduceren door meer eigen zonnestroom te benutten.

  • Een thuisaccu is een vaste batterij in huis. Vehicle to Home gebruikt de veel grotere capaciteit van de auto-accu. Beide systemen kunnen samen worden ingezet om meer zonne-energie op te slaan.

  • Ja. Moderne V2H-systemen bewaken de gezondheid van de accu en voorkomen te diep ontladen. De software houdt automatisch veilige marges aan.

  • Voor Vehicle to Home (V2H) heb je een elektrische auto nodig die bidirectioneel laden ondersteunt, een bidirectionele laadpaal en een energiemanagementsysteem of interfacebox. Zonnepanelen zijn sterk aanbevolen.