Verduurzaming Mobiliteitsbeleid

Naar aanleiding van het Low Car Diet heeft Urgenda meer dan 55 workshops gegeven om het mobiliteitsbeleid van (grote) bedrijven structureel te verduurzamen. Tijdens deze workshops wordt een analyse gemaakt van het bedrijf om directe en blijvende resultaten te realiseren.

Verduurzaming Mobiliteitsbeleid is geen actief project. Hieronder kunt u lezen over de activiteiten die we hebben ondernomen.

Naar aanleiding van het Low Car Diet heeft Urgenda meer dan 55 workshops gegeven om het mobiliteitsbeleid van (grote) bedrijven te verduurzamen. Dit resulteert in structurele wijzigingen in het mobiliteitsbeleid van ondermeer Unilever, Landal GreenParks en EY. Mobiliteitskosten kunnen structureel met 20% goedkoper en schoner en werknemers krijgen dankzij een mobiliteitsbudget meer keuzemogelijkheden.

Urgenda helpt concreet en structureel mobiliteitsbeleid te verduurzamen via de workshops. Tijdens de workshop wordt een visie en strategie gevormd evenals een analyse van de cijfers en de ervaringen. Tevens neemt Urgenda koplopers mee waardoor het bedrijf direct kennis kan maken met nieuwe vervoersoplossingen zoals highspeed e-bikes, elektrische auto zoals de Tesla Model S en de mobiliteitskaart.

RESULTATEN EN MAATREGEL GROTE BEDRIJVEN

– 1 miljoen euro kostenbesparing, in totaal van 10 miljoen naar 9 miljoen euro
– Binnen de 9 miljoen euro een mega verschuiving naar fiets, ov en elektrisch vervoer
– Ruim 400.000 euro jaarlijkse extra inkoop OV (verandering modal split)
– Ruim 100.000 euro jaarlijkse extra inkoop fietsen
– Van 8,4 gigaton CO2, naar 4,7 gigaton CO2, reductie van 50% per jaar

Tijdens het Low Car Diet 2014 (10 september t/m 10 oktober) hebben bedrijven gemiddeld 38% bespaard op hun mobiliteitskosten, 30% schoner gereisd en medewerkers 16% meer bewogen. Meer dan 100 bedrijven en een recordaantal van 1150 deelnemers, onder wie 100 directeuren, deden hier een maand lang aan mee.
Op basis van de ervaringen van de deelnemrs tijdens het Low car Diet en het doorrekenen van de cijfers kunnen structurele besparingen voorgerekend worden.
– Eerste stap is per bedrijf het berekenen van het % in Euro kostenbesparing (gebaseerd op de het verschil van de kosten tijdens de nulmeting en de kosten gemaakt in de vervolgweken).
– We kennen het aantal deelnemers en kunnen zo de kostenbesparing per deelnemer bepalen per bedrijf.
– We kennen ook het totaal aantal werknemers in de bedrijven en het totaal aantal werkweken van een bedrijf.

Voorbeeld:
Bedrijf X heeft 20.000 werknemers. Ze werken met zijn allen 40 weken per jaar. Men kan 10% besparen op de reiskosten. De kosten voor de nulmeting per deelnemer was € 14,4 (1 week). De kostenbesparing was € 1,45 per week, ofwel 1,45 x 40 weken = € 58,- per jaar. Voor het hele bedrijf 20.000 x € 58,- = € 1.2 miljoen. Stel de onzekerheid is +/- 50%. Dan ligt de besparing binnen de bandbreedte van 1,8 miljoen en 6 ton Euro.

ERVARING URGENDA:

Urgenda doet dit niet alleen op basis van feiten en cijfers maar ook met circa 40 jaar ervaring op gebied van mobiliteit met expertise van: ex directeur lease maatschappij, ex directeur Mobility Mix, ex ondernemer, onafhankelijk accountant bureau, BECO advies kantoor 10 jaar ervaring. Kortom we weten ook uit ervaring los van de feitelijke huidige aannames wat bij deze bedrijven met dit aantal medewerkers met zoveel ov, lease auto’s, eigen auto’s, parkeer plaatsen en vestigingen, meestal de casus is en kan worden.

Video’s 3x