Consumenten krijgen op Kiesduurzamemode informatie, handige tips en links naar shops, video's en apps om zo te kiezen voor duurzame mode.

één website, vele initiatieven

Met dit initiatief willen we het belang van het dragen van duurzame mode laten zien. We willen vooral laten weten dat het makkelijker is dan je denkt om trendy duurzame mode te vinden. Eén website voor vele initiatieven om het makkelijker te maken voor de consument die wil weten welke mode duurzaam gemaakt is, waar het te koop is en waar je als consument precies op moet letten. Een duurzame levensstijl is niet moeilijk of duur, maar juist steeds gemakkelijker te realiseren, dus start vandaag!

Kiesduurzamemode werkt mee en organiseert landelijke en internationale campagnes rondom duurzame mode zoals Fashion Revolution Day en de Dutch Sustainable Fashion Week.

NRCNRC Charity Awards

Urgenda en Cheel Amsterdam hebben met de uiting voor de campagne Kiesduurzamemode.nu een eervolle vermelding ontvangen tijdens de NRC Charity Awards 2013 en daarmee een spread verdiend in NRC Next.
Deze eervolle vermelding is bijzonder omdat het de eerste keer is dat de vakjury deze prijs uitreikt. De vakjury, bestaande uit onder andere NRC Handelsblad hoofdredacteur Peter Vandermeersch, Jan van der Marel, directeur-uitgever NRC Media en Astrid Prummel, hoofdredactrice Adformatie, boog zich over de 240 inzendingen om uiteindelijk Urgenda als een van de drie winnaars uit te roepen.
"We zijn enorm blij met de waardering van de vakjury voor deze uiting en onze campagne. Volgens hen raakt het beeld het publiek tussen de ogen. Het maakt direct het probleem duidelijk waar iedereen elke dag iets aan kan doen. Het is ook bijzonder dat we deze campagne geheel zonder budget gerealiseerd hebben in samenwerking met Cheel Amsterdam en de andere partners", vertelt projectleider Matthijs Kettelerij. Kijk hier voor meer informatie over de NRC Charity Awards.

Fashion Revolution SquareFashion Revolution Day

In 2014 is 24 april uitgeroepen tot wereldwijde Fashion Revolution Day. Op die datum stortte in Dhaka Bangladesh de Rana Plazakledingfabriek in, kwamen 1133 mensen om het leven en raakten meer dan 2500 mensen gewond. Om hierbij stil te staan vinden elk jaar in meer dan 72 landen activiteiten plaats om bewustwording te creëren en tegelijkertijd te laten zien dat veranderingen mogelijk zijn en gerealiseerd worden. Van Nieuw-Zeeland tot de VS gaan consumenten op de foto met hun kledingstuk en vragen zij merken #WhoMadeMyClothes?
Urgenda is met Kiesduurzamemode onderdeel van Fashion Revolution Day Nederland. Zo organiseerden wij in 2014 met Stoere Vrouwen de 'Strip for Fair Fashion' en verscheen er in NRC Next een opinieartikel. In 2015 organiseerden we de Fashion Revolution Talks, klik hier voor de video. Er het fotomoment #WhoMadeMyClothes en verscheen in het Parool, op Joop.nl en Duurzaamnieuws.nl het opinieartikel #WhoMadeMyClothes. Kijk voor meer informatie foto's en video's op Twitter en Facebook.

Dutch Sustainable Fashion week

Samen met Goodbrandz organiseerden wij in 2014 rond de Dag van de Duurzaamheid de eerste Dutch Sustainable Fashion Week waarbij in meer dan 80 winkels duurzame mode zichtbaar werd gemaakt. Klik hier voor het filmpje van 2015. In 2015 doen meer dan 150 winkels mee. Bekijk hier het filmpje van de fashion show en hier het artikel in de Volkskrant. Lees hier het persberciht. Kijk voor meer info en alle deelnemende winkels op www.dsfw.nl

Volg Kiesduurzamemode via @duurzamemode en Facebook.com/kiesduurzamemode

Actielijst

Hier is een overzicht met onze actiepunten per jaartal.

Kiesduurzamemode op facebook