Prangende vraagstukken op het gebied van dierenwelzijn, eerlijk loon voor arbeiders, het verloren gaan van belangrijke biodiversiteit of welvaartsziekten enerzijds en honger anderzijds zorgen ervoor dat een revolutionair andere manier van produceren en consumeren noodzakelijk is. Het is, kortom, tijd voor het nieuwe eten. Een voedselsysteem dat niet alleen de zeven (of straks wellicht negen) miljard mensen kan voeden maar ook nog eens volhoudbaar is, dat is de ambitie van Urgenda.We richten ons op de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten, korte ketens tussen consument en producent en innovatieve producten op het schap.

peulenPlantaardig eten

Een beetje minder vlees en zuivel zijn niet genoeg. De knop moet om: we zouden eigenlijk vaker geen dan wel vlees moeten eten. Dat is wennen. Gelukkig is Nederland wereldwijd koploper in innovatieve vleesvervangers. Talloze ondernemers zijn bezig met de ontwikkeling van goed smakende alternatieven voor vlees en zuivel. Plantaardig eten is niet langer het domein van wereldverbeteraars: er is een groeiend bewustzijn onder met name jonge consumenten dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van ons lichaam en dat van de aarde. Anders eten, meer groenten en fruit op het menu, zijn in de transitie essentieel.

Peulvruchten

Urgenda richt zich de komende jaren op peulvruchten als belangrijke bron van plantaardige eiwitten. Reeds twee maal organiseerden we met weinig middelen campagnes met veel spin off in met name de sociale media. De beweging van consumenten, koks, cateraars, culinair journalisten, ambtenaren, bloggers, producenten, industrie en telers die de boon omarmen is snel groeiende. Ook de teelt in Nederland vergeten we niet. Lupinen en soja zijn gewassen die prima in Nederland gedijen, goed passen in het bouwplan van de akkerbouwer en een bijdrage leveren aan bodemvruchtbaarheid en biodiversiteit. Ook maken we ons op deze manier minder afhankelijk van soja-importen uit Zuid- en Noord-Amerika. Urgenda legt verbindingen met koplopers, helpt met publiciteit, opschaling, markintroducties. En probeert zo grote groepen mensen te inspireren mee te doen met deze 'peulenbeweging'.

Korte ketens tussen consument en producent

Zolang ons voedsel in een lange keten gedistribueerd wordt, blijft verduurzaming lastig. Immers, producenten zijnsoestermarkt de verliezers in de prijzenoorlog van supermarkten, lange ketens maken productie in landbouwkringlopen lastig en ons eten maakt nogal wat 'voedselkilometers'. Waar geen geld verdiend wordt, is innovatie bijna uitgesloten. Een korte keten, waarbij consumenten vaker rechtstreeks zaken doen met consumenten, heeft tal van voordelen. Financieel voordeel voor de boer én voor de consument. Het heeft ook nog eens als effect dat consumenten meer gevoel krijgen waar hun eten vandaan komt en zich medeverantwoordelijk gaan voelen voor de productie ervan. Enkele tientallen voedselcoöperaties zagen de afgelopen jaren al het licht. Urgenda is met diverse lokale groepen aan het kijken wat nodig is voor versnelling en opschaling en hoe we vraagstukken van logistiek, distributie en professionaliteit kunnen oplossen.

Innovatie op het schap

Via het Platform NieuwVers, een samenwerking met discussiesite Foodlog, haalt Urgenda de koplopers onder de producenten uit de markt en brengt ze onder de aandacht van een breed publiek. In september 2012 startte NieuwVers met een serie verkiezingen: ‘Op zoek naar de beste paprika, het beste varken en de beste appel’. beste tomaatDeelnemers worden gescreend op duurzaamheid en innovatie, waarna een smaakjury de koplopers test. De winnaar, goed én lekker dus, mag zich met recht ‘de beste’ noemen. Winnaars melden steevast dat de wedstrijd ze veel publiciteit en extra omzet oplevert. Zo kreeg de beste appel van twee retailers het aanbod om te leveren. Met de aanschaf van een Foodtruck beoogt Urgenda een breed publiek te laten kennis maken met de NieuwVerse producenten en hun producten.

Lopende projecten

  • linzensalade Karin Luiten

    Peulenparade 2013

    Ontdek zelf hoe lekker en voedzaam peulvruchten zijn. Laat je inspireren door de vele culi's, bloggers, koks en anderen die al geïnfecteerd zijn met het bonen-virus.
  • NieuwVers

    NieuwVers

    NieuwVers brengt onverkloot eten naar de consument. Lekker eten, gemaakt door producenten die je kunt vertrouwen, en die zelfs op zo'n manier werken dat we daarmee enorme sprongen maken qua duurzaamheid.

Actielijst

Hier is een overzicht met actiepunten

  • 2030
    20% energiebesparing in de land- en tuinbouwsector (vooral in de kassen)

  • 2030
    De resterende energievraag in de kassen wordt voor 75% met geothermie en wko-installaties ingevuld